Krig, fred, Nato, engagemang, demokrati och svetsverkstad

Många frågor aktuella vid Stefan Löfvens Ålandsbesök

Statsminister Stefan Löfven lämnade i fjol ordförandeskapet i socialdemokraterna i Sverige och därefter rollen som statsminister till sin efterträdare Magdalena Andersson.

Nu är han en friare man och väljer själv hur dagarna ser ut. Han kom till Mariehamn denna vecka för att delta i Kastelholmssamtalen om fred som i år hade rubriken ”Genombrott eller sammanbrott”.

När rubriken valdes under fjolåret kunde inte någon ana hur relevant den skulle vara just nu. Efter den 24 februari då Putins Ryssland invaderade Ukraina är det en helt annan värld vi vaknat upp till. Osäkrare, otryggare, råare och fientligare och med miljontals människor på flykt till Europa.

Stefan Löfven är tillfreds med att inte nu sitta på statsministerstolen, nu är de svåra besluten för någon annan att fatta. Både Sverige och Finland står inför en omfattande diskussion om de ska säkra sitt folks och lands intressen bäst genom att ansöka om medlemskap i militäralliansen NATO eller söka andra alternativ.

– Sverige har varit alliansfritt och stått utanför krig i över 200 år. Det är inte ett beslut man ska ta lättvindigt att gå med i NATO. Det är ett beslut som kräver en noggrann analys. Sverige och Finland står nära varandra i den här frågan och det är viktigt att vi söker en gemensam linje, säger Stefan Löfven.

Vi samtalar på biblioteket i Mariehamn om demokrati och hur den kan stärkas. Ett 50-tal personer har kommit för att lyssna. Stefan Löfvens lugna sätt att tala är förtroendeingivande och alla de människor, unga, barn och äldre möter han med respekt och vänlighet.

Ungdomarna vi träffar vid Ålands lyceum vill veta vilken som varit hans största utmaning som statsminister och vad han ångrar mest. Stefan svarar att terrorattacken i Stockholms innerstad den 7 april 2017 med flera döda på Drottninggatan var en av de värsta händelserna. Likaså pandemin, men den krisen var lite mera utdragen. På frågan vad han ångrar, svarar han:

– Jag hade velat jobba snabbare med att stärka välfärden och solidariteten i Sverige. Vi såg bristerna i äldreomsorgen under pandemin.

Han uppmanar de unga till engagemang.

– Demokratin är inget vi kan ta för givet. I många länder hotas rättsstaten och oberoende domstolar, det fria ordet och oberoende media. Vi måste varje dag stå upp för dessa rättigheter. Därför är det viktigt med civilsamhället och människors engagemang.

Vi besöker också ungdomarna på verkstadsprogrammet vid Ålands yrkesgymnasium. Här utbildas mekaniker inom maskin- och produktionsteknik.

Stefan Löfven som själv är svetsare rör sig ledigt mellan maskinerna och talar med killarna om framtiden och vilka arbetsmöjligheter som ligger framför dem.

Efter att allt program är avklarat och Stefan och Ulla ska åka med de medföljande Säpo-vakterna till färjan till Stockholm ger vi dem ett par muggar till gåva. De har från tidigare ett par och vi vet att paret uppskattar dem mycket. Stefan och Ulla Löfven får fortsätta dricka sitt morgonkaffe ur kopparna från Åland och tänka på oss lite grann varje morgon. Det gillar vi!

Camilla Gunell

Fotografier: Slavoljub Jeremic @jeremicpshotography