ÅSD återvalde styrelsen

Ålands socialdemokrater hade i tisdags den 13.4 sitt årsmöte. Mötet hölls digitalt pga covid-19 situationen med ett 30-tal deltagare.

Årsmötet behandlade stadgeenliga ärenden och godkände bokslut och verksamhetsberättelse för 2020 samt beviljade styrelsen ansvarsfrihet. Verksamheten 2020 var mycket präglat av coronasituationen som gjort att partiets verksamhet till största delen fungerat i digital form genom teams-möten och sändningar av samtal, diskussioner som live-stream på sociala medier eller youtube. Med tanke på det svåra läget att träffas fysiskt har året ändå varit mycket innehållsrikt och man höll också kongress i november med SDPs partisekreterare Antton Rönnholm som gäst, samt American Breakfast i samband med valet i USA. Partiet har även ordnat 6 utbildningstillfällenmed ämnen som exempelvis integration, hållbar matproduktion, medborgarlön, grön tillväxt med flera. Livesändningarna som gått under rubriken ”Samtal från sjätte våningen” (på lagtingshuset) har diskuterat coronakrisens påverkan på Åland som helhet, ekonomi och hälsa, unga, äldre, kulturarbetarna. Medlemsmöten har hållits kring jordförvärvs- och näringsrättsfrågorna. Partiet deltog i Pride-paraden, Kanonloppsstafetten och en minnesceremoni för Igge Holmberg som gick bort under året. Även de internationella och nordiska nätverken har hållit möten inom SAMAK, med S-kvinnor i Norden, SDP, Finlands svenska socialdemokrater och Nordenskolan.

Mötet antog också en verksamhetsplan och budget för 2021. Styrelsen återvaldes i princip för att få chansen att pröva att verka under förhoppningsvis mer normala förhållanden.

Till ordförande återvaldes Camilla Gunell (valdes 2010 till ordförande och går nu in på sitt 12:e år), första vice ordförande Ulf Weman och andra vice Kicki Blomqvist. Till ordinarie medlemmar valdes Tony Wikström, Fia Hellsten, Satu Silvennoinen, Ingemar Johansson och Sanna Söderlund (ny). Till ersättare valdes Mia Hanström, Helena Flöjt-Josefsson, Freddie Forsman, Anderas Westmark och Lasse Welroos. Partiet avtackade styrelsemedlem Britt Marie Sjöström-Kärki som bett om att få avsluta uppdraget i styrelsen. Likaså avtackades partisekreterare Kristin Mattsson som avslutar sin anställning i Ålands Socialdemokrater för att bli sakkunnig i jämställdhet i Ålands landskapsregering.

2021 kommer socialdemokraterna att ha ekonomi och ekonomisk politik som ett fokusområde och kommer att hålla en serie med diskussioner och utbildningar i ämnet.

– Man måste förstå att samhällsekonomi fungerar helt annorlunda än ekonomi i ett företag eller ett hushåll. Särskilt i svåra tider har samhället en särskild roll att upprätthålla stabilitet och se till att välfärden fungerar. Åland behöver nu en exitstrategi ur coronakrisen som ser till att näringslivet kommer på fötter igen, får igång sysselsättningen och reparerar de skador som skett för många människor genom förlust av arbete och andra negativa effekter som Covid 19 medfört gällande inlärning och hälsa, säger partiordförande Camilla Gunell.

Första maj-firandet som närmar sig kommer också i år att firas digitalt. Temat är socialdemokratins roll och påverkan i det åländska samhället som nu firar 100 år av självstyrelse. Mer information om detta kommer inom kort.